Lena vandt over sin eksamens skræk
Tiden for årets eksaminer nærmer sig. Lena skal afslutte sin gymnasietid og hun ved at eksamen slår hende helt ud.
Lena har det rigtig svært når eksamen nærmer sig. Heldigvis tog hun godt imod hjælpen i år. Personen på billedet er ikke Lena.
Eksamen nærmer sig. Jeg har reklameret lidt for hjælp, hvis man har eksamens-skræk. Det har Lena.
Lena er uden tvivl en både dygtig og flittig pige. Hun har godt styr på sit pensum, men hun duer ikke til det der med prøver, tests og eksaminer:
“Jeg tør næsten ikke række hånden op i timerne,” fortæller hun.
Hvis læreren spørger hende om noget, kan hun mærke hjertet banke, sveden springe og stemmen svigte. Og nu venter de afsluttende eksaminer i gymnasiet. Især de mundtlige virker som en uoverstigelig trussel.
Heldigvis er Lena kommet i lidt god tid. Så vi bruger lidt tid på snak. Vi aftaler at lave et setup, som består af en hel serie elementer.
Først og fremmest skal vi have styr på, hvorledes Lena tager imod nålene, som skal hjælpe hende med sin stress, bekymring, tanker og skræk. Så det begynder vi med.
Vi arbejder også med Lenas ‘egen indsats’. Hun blev hurtigt god til nogle vejrtrækningsøvelser, som sænker stressen. Hun begyndte også at arbejde med en ‘fingerroller’ – en ‘akupressur ring’ som flytter fokus fra stress/panik. Og endelig lagde vi sammen en strategi for eksamensdagene så Lena ikke skulle blive ‘smittet’ af de øvrige elevers stress. Dette var et kæmpe skridt for Lena som aldrig havde hørt om eksamens strategi, hvilket kan undre én kolossalt. Hvordan kan man, på en skole hvor alle elever skal op til deres livs vigtigste eksaminer, ikke undervise i strategi?
Men eksamen begyndte. Vi lavede akupunktur dagen før hver eksamen og Lena ville meget gerne afslutte behandlingerne med, at vi satte et par ASP ‘permanåle’ i ørerne. Det gav hende lidt ekstra tryghed.
Jeg fik nogle dejlige sms’er fra Lena når eksamen var overstået. Hun fik nogle fornemme karakterer, men det som gjorde os begge allermest glad var hendes oplevelser med at gå til eksamen:
“Jeg gjorde det sgu! Jeg lagde en plan og jeg fulgte den! Selvfølgelig var jeg nervøs, men jeg var i det! Jeg gik ikke i panik og jeg græd ikke! Jeg var faktisk sej!!” skrev hun blandt andet.