“Det er vigtigt at skoleeleverne får motion og bevægelse i skoletiden,” siger de kloge, som er fædre og mødre til reglerne for skoler og ungdomsuddannelser her til lands. Og det får de så (eleverne altså).
Om den tid, der er afsat til motion, er tilstrækkelig, kan man diskutere. Og man kan også godt tillade sig, at sætte spørgsmålstegn ved kvaliteten af motionen. Det kommer jo an på, hvilke mål man har for motionen.
Hvis vi skeler til alle øvrige fag i skolerne, så er der klart definerede mål og regler for, hvad man skal på ethvert klassetrin i skolen og på ungdomsuddannelserne. Der er et pensum, hvis man fx skal undervise i matematik i femte klasse. Og uanset om eleverne synes det er sjovt eller ej – så skal man lære et bestemt pensum. Og det er op til lærerne at gøre undervisningen spændende, interessant og nærværende.
Der findes en masse valid viden om, hvilke typer motion, træning og kost menneskekroppen har behov for i enhver given alder. Rigtig megen viden er blevet samlet igennem årene i videncenteret KOSMOS, som af alle steder har (haft) til huse på UC Syd i Haderslev. Og megen viden er fx tilflydt elite idrætsklubber, som har en stor forpligtelse til – og interesse i – at træne de unge mennesker inden for rammerne af hvad en krop kan holde til når den også skal vokse og udvikle sig. Om der er skoler/skolelærere, der har hentet brugbar viden til skole-idrætsundervisningen ved jeg ikke. Men helt sikkert er det, at hvis man vil sætte sig nogle faglige mål så er det ikke nok at spille høvdingebold hver gang ude i skolerne, selvom det naturligvis er bekvemt for de, som står for undervisningen.
Utallige gevinster
Tænk hvis der var en god og dygtig idrætsundervisning, faciliteret af dygtige og engagerede idrætslærere. Tænk hvad det ville betyde for den motoriske udvikling, balance, styrke og smidighed. Tænk hvis der også var fokus på kost og søvn. Tænk hvad det ville gøre for energi og indlæringsevne.
Og tænk, hvis forældrene støttede op om skolemotionen. At de ikke fritog familiens søn eller datter fordi han/hun bliver træt af at røre sig, at han/hun ikke har lyst til at gå i bad, ikke vil have frisuren eller make-up’en spoleret…… eller eller…
Tænk hvis forældrene var rene i spyttet og sagde: Du SKAL deltage i motionen. Du SKAL deltage i bad efter motion. På samme måde som du SKAL deltage i matematik, dansk og samfundsfag!
Tænk hvad den rette træning vil betyde i forebyggelsen af et utal af hverdags- smerter og gener. Hvor mange hovedpiner, rygsmerter, ledsmerter, maveproblemer, menstruationssmerter osv man kunne undgå. Og tænk hvor meget kropsbevidsthed og mistrivsel man kunne undgå. Når man står i fællesbadet, så kan man opleve den naturlige diversitet, som findes. Man oplever at de andre også har store/små bryster og lange/korte tissemænd. Man ser man er et fælleskab og i motionen oplever man at man er lige så god som alle andre.
Mange oplever heldigvis en del af disse ting som en del af foreningslivet. Men dels bliver en del af de aktive fritidsaktiviteter desværre erstattet af gamingcomputeren og iPad’en derhjemme. Og desværre oplever man også en ulyst til fællesbadet i håndbold, fodbold og gymnastikforeningerne.
Undskyldningerne
-Der er ikke afsat nok tid til motion, så vi kan ikke nå at bade. -De unge mennesker har ikke lyst til at sidde med vådt hår i klassen. -De unge får ondt i benene, hvis de skal træne i skolen. osv osv…
Rækken af undskyldninger minder mig om dengang jeg skulle forsvare hvorfor jeg ikke stoppede med af ryge. Og bortset fra at det nok er rigtigt, at man har afsat for lidt tid til motion, så er undskyldningerne svære at tage alvorligt.
Jeg ved godt at en skolemotion, som jeg drømmer om, netop er en drøm. Men nogle gange kan drømme gå i opfyldelse.